Höbalar

 
Det är dags för bloggens första gästinlägg!
Författaren är Gloria Slowwater, och det här är vad hon har att säga:
 
Här står en höbal, gul, tråkig och ensam. Den smälter in och ingen lägger
märke till den. Jag tror den känner sig ensam. Bakom det dammiga,
smutsiga och gula stråna tror jag det finns en grön fläck med oranga ränder
full av livsglädje. Folk tar från den till spiltorna men den måste ha någon
speciell kraft som gör att den inte blir mindre, det e coolt. Power asså.
Vi bör uppmärksamma detta magiska under som påminner väldigt mycket om en
svan. Bakom allt det här dammiga och smutsiga finns det nog en fläck med
lite svangener. Jag tycker att vi borde uppmärksamma de lite mer, ge de en
uppmuntrande klapp varje gång man går förbi. Trampa inte på de, värna om
höbalarnas hälsa. Nästa gång kanske den ler när du går förbi. Gör en tjänst
för samhället och få gladare höbalar, ge de lite uppmuntran för all energi
den lägger ner på att återställa sig för att dag efter dag bli sönderdelad.


 Uppskivad, särad, delad, upplagd i olika högar utsprida över jorvik. I
boxarna, på marken och det värsta är att folk går runt och trampar på de.
De små stackarna. Höbalar har också känslor. Noll livsglädje där den ligger
på marken. Gillar ni inte saker med svangener?
Vid närmare efterforskning har jag på ett underligt sätt tagit reda på vad
detta under äter. Ägg, doppade i bladlöss med rosa prickar. Utspritt över
jorvik finns mat som de inte kan nå. Områden där det finns mycket höbalar
är det tomt på dessa ägg. Om du ser något sådant ägg, ta upp det och ge det
till en höbal, svårare än så är det inte. Om alla vi gör det här kommer
höbalarna må mycket bättre. Sprida glädje med sitt leende och kanske till
och med fälla lite av dess hårda yta.
 Gör något för dessa underbara höbalar som vill leva långa liv utan att bli
sönderdelade. Varje gång du tar en tuss av den, ge den ett ägg. Ge och ta.
Om ni inte hittar eller har möjlighet att plocka upp ett sådant ägg då de
är väldigt allergifarliga kanske ni skänka några tusen till Höbalefonden.

Tack för din hjälp, du gör livet lättare för höbalar.

Funderingar om bloggen.

 
Snart kommer jag få ännu mindre tid och energi över, och det är inte så troligt att jag kommer hinna spela SSO ordentligt. Jag vill gärna fortsätta blogga men betvivlar att jag kommer ha tillräckligt många idéer.
 
Därför har jag funderat på att skriva inlägg som inte rör SSO, Star Stable eller Starshine Legacy. Vilket egentligen går emot hela bloggen. Jag menar, namnet syftar direkt på just de spelen. Och Star Academy, fast det kan jag inte skriva om eftersom jag inte har spelen själv.
 
Det finns många andra spel, filmer, serier, böcker och annat som jag har tankar och åsikter om. Jag skriver fiktion själv men låter nästan aldrig någon annan läsa det.
 
Skulle ni kunna acceptera sådana inlägg, tror ni?
 
Jag ska snart börja skriva på en liten berättelse om tonårstjejer i en magisk skola, vilket är långt ifrån min vanliga genre men känns som om det skulle kunna bli roligt att skriva om.
Jag har en hel del funderingar om spelet Psychonauts just nu, om det är något som intresserar någon.
 
 
Jag skulle skriva det här i ett nytt inlägg men jag nöjer mig med fet stil.
Något inträffade idag. Jag kan inte beskriva hur ledsamt det är för mig men jag vet att det kommer ta en lång, lång tid för mig att återhämta mig. Hur jag hanterar det under tiden har jag ingen aning om.
Vad som händer med bloggen är oklart. Kanske distraherar jag mig genom att ägna den så mycket uppmärksamhet som möjligt, kanske slutar jag bry mig om den totalt under en period.
Det återstår helt enkelt att se.

Inget inlägg idag!

 
Som titeln säger; det blir tyvärr inget inlägg idag. Väldigt ledsen för det.
Jag har tyvärr en hel del saker att göra och kommer vilja slappna av ett litet tag efter idag, så nästa inlägg kommer troligtvis inte förrän på Fredag eller nästa Måndag.
 
Just nu, när det här inlägget postas, befinner jag mig på en station och väntar på att få träffa min bästa vän som jag inte har sett på över ett år då vi bor så långt ifrån varandra.
Efter det kommer vi umgås så länge vi kan och sedan får jag fortsätta med mina vardagliga sysslor och förberedelser.
 
Hoppas gårdagens inlägg kan gottgöra för dagens brist!

Ett tips för att undvika att köpa Star Rider ni inte vill ha.

 
Något jag har fått höra om är personer som plötsligt måste betala för ett Star Rider-medlemskap de aldrig beställde. Någon beställer tre månaders medlemskap, spelar sina tre månader, inser att de fortfarande är Star Rider trots att tiden har gått ut och upptäcker att de måste betala för tre månader till.
 
Har det här drabbat er?
 
Det kan vara så att du prenumererar utan att veta om det.
 
Det är inte kul att behöva betala för något ni aldrig bad om att få, särskilt om det handlar om sex månader och 200 kronor. Lyckligtvis är detta väldigt lätt att förhindra.
Börja med att logga in på hemsidan och gå in på "Mitt Konto."
 
 
Ser ni vart det står "Avbryt prenumeration?" Det är den mittersta mörkrosa rutan, om ni har svårt för att hitta. Klicka på den.
Om det står "Avbryt prenumeration" så prenumererar ni och ert Star Rider kommer att uppdateras automatiskt. Om det står "Prenumeration" så är det lugnt, ni prenumererar inte.
 
 
Om ni klickade på "Avbryt prenumeration" dyker det här fönstret upp.
Klicka på "Avsluta prenumeration" så dyker ett nytt fönster upp som informerar er om något som jag tyvärr har glömt av. Jag tror det bara var information om hur ni kunde börja prenumerera igen eller något sådant.
Rutan försvann för fort för att jag skulle hinna ta en bild eller läsa ordentligt. Tyvärr läser jag rätt långsamt.
 
 
Nu kommer sidan se ut såhär. Observera att det nu står "Prenumeration" där det förut stod "Avbryt prenumeration." Nu får ni beställa det Star Rider ni vill ha när ni vill ha det och behöver inte betala för en ny omgång så fort en tar slut.
 
 
Om ni inte har någon prenumeration att avsluta och ni ändå får Star Rider-medlemskap ni aldrig beställde; kontakta support. Jag har ingen aning om vad som kan ha hänt där.
 
Hoppas ni alla slipper hamna i den här fällan nu och kan sprida kunskapen vidare för att förhindra att det händer igen. Kom ihåg att hålla ett öga på "Mitt Konto" så att ni inte prenumererar när ni inte vill och har koll på hur länge ert Star Rider-medlemskap ska gälla.

4 anledningar varför Ydris och Mario skulle passa bra ihop.

 
1. Båda två är mer eller mindre ensamma.
Mario bor uppe på ett litet berg vid ett observatorium utan någon annan, Ydris bor i en liten vagn i Nilmer's Högland tillsammans med Narren.
 
Mario försöker inte hålla sina ensamhetskänslor hemliga utan nämner ofta hur glad han är över besök. Han skickade till och med in en ansökan om hjälp för att skapa en farled bättre lämpad för besök under vintertid samt bjöd in mannen som var ansvarig för arbetet till te.
 
Ydris bor visserligen tillsammans med Narren men han försöker verkligen inte hålla tyst om hur korkad och inkompetent han anser att Narren är. Han kan visserligen bossa över Narren och hans egoism verkar uppskatta boosten det ger, men han verkar som en sådan person som skulle uppskatta ett intelligent samtal.
 
Om Ydris besökte Mario någon gång och blev bjuden på te och samtalade en stund hade alla gått därifrån glada.
 
2. Båda två verkar tycka om djur.
Trots sin väldigt starka allergi mot lämlar håller Mario ett öga på djuren och är väldigt glad när spelarkaraktären hjälper dem hitta rätt.
Han studerar hästanatomi och så fort han får lite fritid över öppnar han en affär och bygger ett lopp för hästar. Han har inte ens en egen häst, det enda han får ut av det är sällskap och att få titta på hästarna springa loppet.
 
Ydris själv har flera burar med olika djur i, som spelarkaraktären tyvärr inte kan se, och vägrar ge spelarkaraktären ett djur just därför att den inte kan se den och inte skulle kunna ta hand om djuret.
Pfft, big deal, eller hur? Det är väl självklart att man inte låter vem som helst ta emot ett djur... Eller vänta.
 
Det här är SSO. SSO; spelet där man regelbundet hoppar över staketet och galopperar rätt igenom en fårhage, där en fårherde inte kan klippa fåren han vaktar eftersom han är så upptagen med att vakta dem, där en stallflicka blir glad över att hennes gamla katt försvann eftersom hon inte gillade dess humör, där hästarna aldrig får gå ut i en hage och ingen bryr sig om hur du hanterar din häst.
Efter ungefär ett år av att ha rusat rätt in i väggar och murar och stenar, fått livsfarliga fall från en decimeter, hoppat rätt ner i floder, struntat i att ta hand om hästen under flera veckor och medvetet fallit nerför stup gång på gång på gång fick jag höra att hästens rättmätiga ägare tyckte att jag var perfekt för att ta hand om deras häst och ville att jag skulle köpa den.
Jag kan behöva starta om ett lopp fyra-fem gånger, ständigt rida rätt in i hinder och omgivning, skrika och skälla på hästen och få den att stegra gång efter gång och Pauline berömmer mig fortfarande för att vi är så bra tillsammans.
 
Ydris är uppenbarligen en utav de mer vettiga djurägarna på ön. Både Ydris och Narren verkar anse hästen lika viktig som människan när de hälsar på en.
 
3. Deras personligheter verkar kompatibla.
Minns ni den romantiska uppdragsslingan där man hjälper Mary och Lance att finna varandra? Vi vet nästan ingenting om Mary och Lance. Mary verkar vara en drömmare när hon pratar om att resa en guldstaty i spelarkaraktärens ära för att denna hjälpte hennes lamm hitta hem, och hon är uppenbarligen väldigt vördnadsfull och artig.
Lance verkar som om han ska vara en stereotypisk sportig hunk med en ådra för romantiska gester.
Det enda de vet om varandra är att den andra ser bra ut.
 
Medans Mario verkar väldigt ödmjuk ochYdris uppvisar ett stort ego har Mario ändå visat att han inte går med på vad som helst. Han skulle lätta kunna dra ner Ydris på Jorden om han blev för uppblåst men ändå ha gott om tålamod för honom.
Jag tror fortfarande att Ydris skulle uppskatta en lite smartare samtalspartner än Narren, och utmaningen från någon som inte låter honom bossa hur som helst skulle kunna vara intressant för honom.
 
4. Båda två sysslar med mystiska saker.
Om ni läser mitt senaste inlägg innan det här kan se mina funderingar över Mario, AAE och vad dessa egentligen sysslar med. Samarbetar han med GED? Vad i hela friden var dynamiten till för? Varför tyckte han att det bästa sättet att göra sig av med dynamit var att slänga ner det till Norra Länken där det finns en massa folk?
 
Ydris själv verkar syssla med en del skumma saker.
Han säger sig själv vara en stor och mäktig trollkarl (något vi inte fått några konkreta bevis för än). Han bad spelarkaraktären samla ihop femklöver och ge större delen till häxan Pi, sedan avslöjade han direkt att femklöver är väldigt mäktiga och får ännu större krafter när de ges bort. Pi själv samarbetar med Mr Sands för att förvandla hästar till Mörkerhästar som Mörkerryttare ska rida på.
 
Mario hade inga som helst problem med att anställa #357 trots att han kommer från GED. Ydris har inga problem med att ge femklöver till häxor. De borde absolut kunna acceptera varandra och kanske till och med föra en del väldigt intressanta konversationer.

Vad sysslar egentligen Mario med?

 
 
När Mario ber oss hjälpa honom städa ur observatoriet blir vi presenterade med en rad av intressanta saker.
Först ut är ett par lådor vars innehåll vi inte blir informerade om.
Tätt efteråt kommer ett sjok av olika saker.
Efteråt en uppstoppad haj som skrämmer slag på människorna nere vid Norra Länken.
 
Men låt oss se över det där sjoket med saker... Bland annat har han en vit keps, någon form av pokal, en ryktborste, sex stickor dynamit, vad som ser ut att vara en vinflaska, och vänta, vad? Dynamit?
Till att börja med kan jag inte förstå varför han skulle vilja slänga en flaska vin och en pokal, men det som verkligen är förbryllande är varför en astrolog skulle ha dynamit som bara ligger och dräller i observatoriet.
 
Att han har varit arkeolog förklarar inte heller varför han har dynamiten, ingen vettig arkeolog skulle spränga sina utgrävningsplatser. Det är mer något Mythbusters skulle ha användning av till något intressant experiment.
 
 
Sedan har vi det här...
 
 
Det här är affären som finns vid GEDs byggarbetsplats i Moorland. Observera att det står General Store: A.A.E.
Även om Billy Bulldozer är så suspekt som informationen säger, är han ägaren eller bara en anställd? Affären borde tillhöra GED och Mr Kembell borde ha reagerat på att affären alldeles i närheten inte drog in några pengar. Om pengarna istället går, om så bara delvis, till AAE måste antingen någon högre upp vara medveten om det och godkänna det eller så har AAE på något sätt slutit en pakt med just Billy Bulldozer.
 
Vi kan inte vara säkra på att just Mario själv har några direkta anknytningar till Billy Bulldozer, bara för att han är med i AAE betyder det inte att han har koll på allt som föreningen sysslar med, men det verkar som om han skulle kunna vara indragen i en del skumma affärer.

Tillåt mig att be er om hjälp.

 
Åh vad jag önskar att det fanns en riktigt bra Wikia till SSO och resten av den världen.
Den enda jag har hittat som innehåller fler än några få halvfärdiga sidor saknar mängder av information, skiljer ofta inte på fakta och spekulation (vilket en bra Wikia borde göra) och verkar ganska seg med att uppdatera sin information.
Den är väldigt bra om man vill få en snabb överblick men vill man ha lite mer detaljrik information gör man bäst att gå och söka efter det själv i spelen.
Och det här kan vara helt och hållet mitt fel, men jag finner den ofta förvirrande att leta igenom och kan få huvudvärk av att försöka leta upp rätt sida. Hur i hela friden hittar man till sidan om hästfolket egentligen? Finns det ens en sådan eller är det ännu mer information som saknas?
 
Därför undrar jag om någon här har en annan slags Wikia eller bara en massa notationer angående detaljer i spelet som den skulle vara villig att dela med sig utav?
 
 
Jag söker också efter bilder. Just nu vill jag ha bilder på Mario, Ydris, kandidaterna till Marios affär, sakerna Mario ber en slänga när man städar ur observatoriet, James, druidträningen... Vet ni vad, om ni har någon form av bilder på någonting i SSO hade jag uppskattat om ni ville dela med er.
Om ni vill kan jag länka till er blogg eller annan passande sida under varje bild från er.
 
 
Det känns så tomt med bara en massa text och inga bilder att kika på och tyvärr kan jag ju inte ta några bilder på just SSO. Datorn jag spelar ifrån, den enda jag har som klarar av att starta spelet, har absolut inga bildredigeringsprogram. Jag kan ta skärmdumpar med Print Screen men utan ett program att klistra in bilden i är det värdelöst.

Tillåt mig att försvara/förklara mig.

 
 
Jag har fått lite klagomål riktade mot mig eftersom jag inte skriver inlägg dagligen och tydigen inte är särskilt underhållande. Tänkte att jag skulle ta och svara för jag läser faktiskt det ni skriver till mig, både via kommentarer och mejl (fastän min mejl verkar ha den dåliga vanan att fånga vanliga mejl i sitt spamfilter), och bryr mig om vad ni säger.
 
Till att börja med; tack för att ni uppskattar det jag skriver och bryr er tillräckligt mycket för att klaga på mig.
 
 
När det gäller underhållningen har jag tre mål med den här bloggen; underhålla, informera, och försöka övertala er att Ydris och Mario är ämnade för varandra.
Tyvärr är humor subjektivt och jag har ännu inte pressat Mario/Ydris särskilt långt. Jag har haft funderingar om att publicera en kort slashfic jag har skrivit på men tyvärr är jag alldeles för blyg och skäms över det jag själv skriver.
Personligen skulle jag ha blivit väldigt underhållen av en blogg som den här men alla tycker olika. Det jag finner fantastiskt underhållande kanske ni inte ens tycker är värt ett halvhjärtat leende. Det ni finner makalöst roligt kanske bara gör mig förvirrad.
Så länge jag kan underhålla någon är jag nöjd.
 
Informationen har jag kommit lite längre med och därför anser jag den här bloggen lyckad.
 
Från början var det tänkt att bloggen skulle ha ett fjärde mål, nämligen att sprida skvaller om vad som pågick bland spelarna i SSO. Vilken klubb har flest medlemmar, vilken spelare är mest välkänd, vilken hästras är populärast, vilken utrustning syns mest...
Det var även därför jag först tänkte att jag skulle vara anonym, för att slippa bli påhoppad i själva spelet om jag hade tagit upp något rykte eller liknande som gjorde någon upprörd. När jag var inne och spelade en gång såg jag dock reklam för en skvallerblogg i globala och tänkte att jag inte ville inkräkta på deras revir.
Faktum är att jag inte ens är särskilt intresserad av skvaller.
Hur skulle jag kunna skriva ett läsvärt inlägg om den mest välkända spelaren om jag inte brydde mig ett dyft om hur välkänd någon var? Mycket bättre att lämna det åt någon med mer intresse i det hela.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var för blogg reklamen handlade om. Hade jag kommit ihåg det hade jag lämnat en länk åt er.
Att googla har inte heller gett några resultat jag tycker mig känna igen.
 
 
Klagomålen över att jag inte skriver inlägg dagligen... Förlåt mig men jag finner det urlöjligt. Återigen tack för att ni gillar min blogg, men jag har mycket mer än bara den här bloggen i mitt liv.
Jag försöker se till att posta ett inlägg varje Måndag och Fredag men det är inte alltid jag kan det.
Jag har ett liv utanför bloggen och jag har inte alltid någon idé om vad jag ska skriva om.
Om ni vill hjälpa till kan ni skriva till [email protected] och lämna förslag om vad ni tycker jag borde skriva om, bilder jag kan använda till inlägg (jag kan tyvärr inte ta egna skärmdumpar av SSO), eller säga till om ni vill bidra med ett gästinlägg. Självklart kan ni klaga också, om ni känner för det. Smicker är också välkommet.
 
Om jag hade tillräckligt mycket tid, lust och fantasi hade jag gärna skrivit inlägg dagligen.
Som det är nu hinner jag knappt med att spela vissa dagar.
Jag är ledsen om det stör er att jag inte uppdaterar lika ofta som vissa andra. Personligen är jag alltid lite besviken under helgerna eftersom många internetsidor jag följer inte uppdaterar då. Det är tråkigt att behöva vänta.
Jag gör mitt bästa men jag behövs på andra ställen också, jag kan inte bara överge mitt ansvar. Jag hoppas ni kan förstå och förlåta det.

RSS 2.0